Waarom tuchtrecht?

Wie een jeugdprofessional inschakelt, moet ervan op aan kunnen dat de dienstverlening voldoet aan de kwaliteitseisen. Een jeugdprofessional dient te handelen volgens de professionele standaard (de gedrags- en beroepsregels) die voor hem of haar geldt. SKJ zorgt ervoor dat iedereen die is ingeschreven in het kwaliteitsregister zich onderwerpt aan het Tuchtreglement.

Doel van tuchtrecht
Een van de doelstellingen van het tuchtrecht is dat je als geregistreerde (jeugd)professional kan worden beoordeeld op je professionele handelen. Hiervan kun je als jeugdprofessional leren. Ook de hele beroepsgroep kan van deze toetsing leren en zichzelf verbeteren. De kwaliteit van de dienstverlening verbetert hierdoor. Daarnaast kan tuchtrecht normoverschrijdend gedrag voorkomen. Het leerelement, de preventieve werking en de kwaliteitsverbetering staan bij het Kwaliteitsregister Jeugd hoog in het vaandel.

Hieronder zie je een video waarin het tuchtrecht wordt uitgelegd.

Cijfers tuchtrecht
Eind 2017 waren in totaal 31.000 professionals bij SKJ geregistreerd. In 2017 zijn in totaal 264 tuchtklachten door het College van Toezicht behandeld. Het betroffen klachten welke waren ingediend in 2015, 2016 en 2017 en die in 2017 hebben geleid tot een beslissing of door de klager zijn ingetrokken. Van de 264 klachten zijn 162 klachten niet inhoudelijk behandeld. Van de 102 (100 met hoorzitting, 2 schriftelijk) inhoudelijk behandelde klachten werd in 40 klachten minstens één klachtonderdeel gegrond verklaard. Daarbij werd 11 keer geen maatregel opgelegd (gegrond zonder maatregel), 17 keer een waarschuwing, 8 keer een berisping, 3 keer een voorwaardelijke schorsing en één keer een schorsing.

Het College van Beroep heeft in 2017 27 beroepschriften behandeld. Dit betroffen 21 beroepschriften welke waren ingediend in 2016 en 6 beroepschriften welke waren ingediend in 2017. Het College van Beroep heeft in 2017  7 beslissingen van het College van Toezicht (deels) vernietigd, 2 beslissingen van het College van Toezicht zijn gehandhaafd, en 4 beroepschriften zijn ingetrokken. In 14 zaken werd de appellant niet-ontvankelijk verklaard in het beroep.

Eerste toetsing van een tuchtklacht (voorportaal)

Als een tuchtklacht wordt ingediend, wordt er een eerste toetsing gedaan: het ‘voorportaal’. Meer lezen over het voorportaal.

Informatie over tuchtrecht en tuchtmaatregelen

De Colleges van Toezicht en Beroep kunnen maatregelen opleggen aan jeugdprofessionals die zijn geregistreerd in het Kwaliteitsregister Jeugd, als zij zich hebben gedragen in strijd met vastgestelde regels voor de beroepsuitoefening (de professionele standaard). Er wordt hierbij niet gesproken van een straf, maar van een maatregel.

Als er een klacht tegen een jeugdprofessional is ingediend bij het College van Toezicht kan er een bijeenkomst worden georganiseerd. Nadat de klacht en het verweerschrift zijn ontvangen, wordt door het College beoordeeld of de zaak mondeling behandeld wordt.

In het filmpje hieronder zie je de gang van zaken tijdens zo’n mondelinge beoordeling.

Klacht gegrond

Er kan alleen een maatregel worden opgelegd aan een jeugdprofessional als de klacht gegrond is. De Colleges van Toezicht en Beroep moeten dus eerst vaststellen of de regels (de professionele standaard) zijn overtreden. In dat geval is de klacht gegrond. De colleges kunnen een klacht ook gegrond verklaren zonder een maatregel op te leggen.

Tuchtmaatregelen

Het College van Toezicht of het College van Beroep kan aan de geregistreerde jeugdprofessional één van de volgende tuchtmaatregelen opleggen, oplopend in zwaarte:

  1. Waarschuwing
  2. Berisping
  3. Voorwaardelijke schorsing van de registratie in het Kwaliteitsregister Jeugd met een proeftijd van ten hoogste 1 jaar. De schorsing gaat alleen in als de jeugdprofessional binnen een door het College bepaalde termijn niet aan bepaalde voorwaarden voldoet.
  4. Schorsing van de inschrijving in het Kwaliteitsregister Jeugd voor ten hoogste een jaar. De jeugdprofessional kan dus gedurende een bepaalde periode zijn beroep niet uitoefenen. De verplichtingen blijven wel in stand.
  5. Doorhaling van de inschrijving in het Kwaliteitsregister Jeugd en/of ontzegging van het recht opnieuw in het register te worden ingeschreven.

De maatregelen 2 tot en met 5 worden openbaar gemaakt in het openbaar register.

Lees meer:

Duur zichtbaarheid maatregel

FAQ

Wat gebeurt er als er een tuchtklacht wordt ingediend?

Als een tuchtklacht wordt ingediend, wordt er een eerste toetsing gedaan: het ‘voorportaal’. Meer lezen over het voorportaal.

In veel gevallen volgt dan een hoorzitting voor het College van Toezicht van SKJ. Als een klacht op zitting komt betekent dit nog niet dat de klacht ook gegrond is. Dat oordeel is aan het College van Toezicht en bij een eventueel beroep aan het College van Beroep.

Het College van Toezicht doet soms ‘uitspraak ter zitting’. Wat is dat?

De voorzitter kan tijdens een hoorzitting besluiten om de zitting te schorsen, voor overleg met de andere leden. Als de voorzitter van mening is dat er goede redenen zijn waarmee kan worden voorkomen dat de klager en de beklaagde nog acht weken moeten wachten op de beslissing, dan kan het College zijn beslissing al ter zitting uitspreken.

Zo’n reden kan zijn dat de beklaagde tijdens de zitting uitspreekt dat hij het op alle punten eens is met het door de beklaagde geleverde verweer.

Ik heb de beslissing van het College van Toezicht of van het College van Beroep ontvangen. Wanneer wordt deze beslissing gepubliceerd?

Met ‘publiceren’ wordt bedoeld ‘op de website plaatsen’. De beslissing wordt in geanonimiseerde vorm  gepubliceerd. Nadat de beslissing naar de partijen is verzonden, streven de colleges ernaar om een samenvatting van de beslissing binnen twee tot vier weken op de website te plaatsen. Bij deze samenvatting wordt een link geplaatst waarmee naar de (geanonimiseerde) beslissing kan worden doorgeklikt.

In het geval dat er tegen de beslissing van het College van Toezicht beroep wordt ingesteld, wordt dit op de website bij de samenvatting van de bestreden beslissing vermeld. In het geval het College van Beroep een beslissing heeft genomen, wordt bij de samenvatting van de bestreden beslissing een tweede link geplaatst. Met deze link kan de lezer doorklikken naar de beslissing van het College van Beroep.

Kan de mogelijkheid tot het indienen van een klacht komen te vervallen?

Ja, de mogelijkheid tot het indienen van een klacht vervalt door verjaring na vijf jaren. Deze termijn begint op de dag volgend op die waarop het betreffende handelen waartegen de klacht zich richt, heeft plaatsgevonden, dan wel volgend op het moment waarop de belanghebbende van het betreffende handelen wist. Als de belanghebbende minderjarig is, begint de termijn van verjaring te lopen op de dag waarop hij zestien jaar is geworden.

Moet ik als jeugdprofessional mijn registratienummer op verzoek afgeven?

Ja, een jeugdprofessional moet op verzoek zijn registratienummer kenbaar te maken. Meer informatie hierover vindt u hier.

Hoelang blijft een opgelegde maatregel zichtbaar in het register?

Er zijn verschillende termijnen, afhankelijk van het type maatregel, hoelang deze zichtbaar blijft. Zie hiervoor het overzicht ‘Duur zichtbaarheid maatregel’.

Kan SKJ een tolk voor mij regelen tijdens de hoorzitting?

Indien bijstand door een tolk noodzakelijk is moet u dit zelf te regelen. SKJ kan geen tolk/vertaler voor u inschakelen. De tolk of vertaler die u inschakelt dient beëdigd te zijn. De kosten voor het inschakelen van een tolk/vertaler komen voor uw eigen rekening.

Zijn er kosten verbonden aan een tuchtrechtprocedure bij SKJ?

SKJ brengt geen kosten in rekening bij partijen voor een tuchtrechtelijke procedure. Als een partij zich wil laten bijstaan door een gemachtigde tijdens de procedure (bijvoorbeeld een advocaat of een jurist van de rechtsbijstand) komen deze kosten wel voor eigen rekening. Ook als er tijdens de procedure een tolk/beëdigd vertaler noodzakelijk is, komen deze kosten voor rekening van de partij die deze hulp inschakelt.

Is een hoorzitting openbaar?

Een hoorzitting is niet openbaar. Enkel het College van Toezicht/Beroep, de secretaris, partijen, gemachtigde(n) en (vooraf aangemelde) toehoorders mogen hierbij aanwezig zijn.

Mag ik iemand meenemen naar een hoorzitting?

Zowel de klager als de beklaagde mag tijdens de zitting maximaal twee toehoorders meenemen. Het is daarbij verplicht om uiterlijk twee weken vóór de zitting de naam en de hoedanigheid (bijvoorbeeld functie of familieband) van de toehoorder aan de secretaris van het betreffende tuchtcollege mede te delen. De andere partij wordt ook vóór de hoorzitting op de hoogte gesteld van aanwezige toehoorders.

Kan ik iemand machtigen die namens mij het woord doet bij een hoorzitting?

Het is mogelijk om iemand te machtigen die namens u het woord doet tijdens een hoorzitting. Elke partij kan maximaal één persoon machtigen het woord te doen tijdens de hoorzitting.

Is het verplicht om mij tijdens de procedure bij te laten bijstaan door een advocaat?

Het is niet verplicht om u bij te laten staan door een advocaat tijdens de procedure. De ervaring leert echter dat partijen zich in de praktijk veelal wel (juridisch) laten bijstaan. U kunt zich laten bijstaan door een advocaat, jurist van uw (eventuele) rechtsbijstandsverzekeraar, onafhankelijk klachtondersteuner, vertrouwenspersoon of een andere gemachtigde.

Wordt een maatregel tot waarschuwing openbaar gemaakt?

Een waarschuwing wordt niet openbaar gemaakt. Dit is een gangbare keuze in het tuchtrecht in de (geestelijke) gezondheidszorg en de jeugdhulp. Dit heeft te maken met het verschil in karakter van enerzijds de waarschuwing en anderzijds de berisping. Wanneer een professional wordt berispt dan is dat omdat het tuchtcollege het handelen fout, vermijdbaar en verwijtbaar acht. Wanneer een professional een waarschuwing krijgt dan bestempelt het betreffende tuchtcollege het handelen weliswaar als onwenselijk en vermijdbaar maar niet verwijtbaar, of wellicht wel verwijtbaar, maar heeft de jeugdprofessional zich reflectief en leerbaar getoond.

Hoe wordt de jeugdprofessional op zijn/haar kwaliteit beoordeeld door de tuchtcolleges?

Een ingediende (tucht)klacht kan slechts betrekking hebben op het beroepsmatig handelen van een jeugdprofessional. De colleges geven een antwoord op de vraag of de jeugdprofessional bij het beroepsmatig handelen gebleven is binnen de grenzen van een behoorlijke beroepsuitoefening, niet of het (beroepsmatig) handelen beter had gekund. Zo toetsen de colleges het handelen van de professional – onder andere – aan de voor zijn beroepsgroep geldende beroepscode.

Kan ik verantwoordelijk worden gehouden voor het handelen van mijn voorganger?

In het tuchtrecht geldt als uitgangspunt dat je alleen verantwoordelijk kunt zijn voor je eigen handelen. Wel kan een jeugdprofessional verantwoordelijk gehouden worden als deze merkt dat zijn of haar voorganger steken heeft laten vallen en dat daardoor het belang van de cliënten is of zou kunnen worden geschaad. Als de jeugdprofessional dan niet handelt om de gevolgen voor de cliënten zoveel mogelijk weg te nemen, zou deze daarvoor verantwoordelijk kunnen worden gehouden.

Kan ik als jeugdprofessional voor andermans handelen worden aangesproken?

Als uitgangspunt geldt dat een jeugdprofessional alleen verantwoordelijk is voor zijn eigen handelen. Een uitzondering hierop is als een jeugdprofessional iemand – bijvoorbeeld een collega, lid van het management – fouten ziet maken/risico’s nemen en hier niets over zegt/geen actie onderneemt. Dat is namelijk óók verantwoordelijkheid nemen voor je eigen aandeel.

Is klachtrecht hetzelfde als tuchtrecht?

Klachtrecht is niet hetzelfde als tuchtrecht. In het tuchtrecht wordt getoetst of het handelen waarover wordt geklaagd, strookt met de professionele standaard van de beroepsgroep waartoe de jeugdprofessional behoort. Het individuele handelen van de jeugdprofessional staat centraal. In het klachtrecht kan een klager over de (jeugd)professional klagen, maar ook over aangelegenheden met betrekking tot de zorgaanbieder zelf. De uitspraak van de klachtencommissie van de zorgaanbieder wordt niet opgenomen in het register van SKJ.

Moet een leidinggevende/directeur ook bij SKJ geregistreerd zijn?

Een SKJ-registratie is in de meeste gevallen voor een leidinggevende/directeur etc. niet nodig. De norm van verantwoorde werktoedeling verlangt van jeugdhulpaanbieders dat zij het uitvoeren van de jeugdhulp en de jeugdbescherming door geregistreerde professionals moeten te laten doen, tenzij zij aannemelijk kunnen maken dat het werk verantwoord door een niet-geregistreerde kan worden gedaan.

Een leidinggevende of directeur heeft vooral een procesverantwoordelijkheid en biedt meestal niet zelf hulp aan jeugdigen. Daarom is het in de meeste gevallen niet nodig dat deze is geregistreerd.

Kan ik een tuchtklacht indienen over een niet-geregistreerde jeugdprofessional?

SKJ kan enkel tuchtklachten in behandeling nemen over een bij SKJ geregistreerde jeugdprofessional. Als u een klacht wilt indienen over een niet-geregistreerde professional, of indien u van mening bent dat deze jeugdprofessional ten onrechte niet is geregistreerd bij SKJ, kunt u het beste contact opnemen met de instantie waar deze professional werkt of met de gemeente die de jeugdhulpverlening aanbiedt of heeft gecontracteerd.