Bemiddeling
Voor je klacht in behandeling wordt genomen, vragen we aan beide partijen of zij open staan voor bemiddeling, ook wel mediation genoemd. Dat stellen we eerst aan jou voor als indiener van de klacht en vervolgens aan de betrokken jeugdprofessional. Bemiddeling is altijd vrijwillig. Als de bemiddeling slaagt, gaat de afhandeling van de klacht sneller. Bovendien kan zo’n ‘gezamenlijke oplossing’ de verhouding tussen partijen aanzienlijk verbeteren.
Als zowel jij als de professional aan bemiddeling willen meewerken, wordt de behandeling van de klacht opgeschort. Vervolgens maken wen in overleg een afspraak met de bemiddelaar. Die afspraak is op neutraal terrein en in de buurt van jouw woonplaats.
Meestal houdt de bemiddelaar eerst afzonderlijke gesprekken met jou en met de beklaagde. Lijkt een oplossing bespreekbaar en haalbaar, dan volgt een gezamenlijk gesprek. Het doel is dat er in dat gesprek een oplossing wordt gevonden. Soms volgt er nog een bijeenkomst.
Worden de partijen het eens, dan zet de bemiddelaar de afspraken op papier. Een samenvatting daarvan komt geanonimiseerd op de website van SKJ te staan.
Als een van beide partijen niet aan de bemiddeling wil meedoen of als de partijen er toch niet uitkomen, dan stopt de bemiddeling. De klacht wordt dan alsnog in behandeling genomen.
De bemiddeling is altijd vertrouwelijk. Zaken die tijdens de bemiddeling besproken zijn, kunnen niet gebruikt worden bij de tuchtrechtelijke behandeling van de klacht.