Heb je hulp nodig?
Het is niet altijd makkelijk om een klacht over een jeugdprofessional duidelijk op papier te zetten. Een klacht kan veel emoties losmaken. Daardoor kan het soms moeilijk zijn om bij de kern van de zaak te blijven.
Toch is het voor alle betrokken partijen belangrijk dat een klacht helder en duidelijk omschreven is, met vermelding van de feiten en de exacte periode waar de klacht over gaat. Een goed omschreven klacht kan ook sneller in behandeling worden genomen. Bekijk hier waar een klacht aan moet voldoen.
We hebben drie voorbeeldklachten voor je gemaakt. De eerste is een voorbeeld van een duidelijke, goed omschreven klacht. De twee andere klachten zijn niet goed omschreven. We leggen bij de voorbeelden uit wat er wel of niet goed aan is. Bekijk hier de voorbeeldklachten.
Je kunt bij het opstellen van je klacht natuurlijk ook hulp inschakelen. Een vertrouwenspersoon van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) biedt je gratis ondersteuning bij het indienen of aanpassen van jouw tuchtklacht. Je kunt ook terecht bij een jurist via jouw eventuele rechtsbijstandsverzekering of bij een advocaat.
De kosten van rechtsbijstand komen doorgaans voor eigen rekening, omdat van je verwacht wordt dat je zelf een klacht kunt indienen. Voor meer informatie over door de overheid gesubsidieerde rechtsbijstand kun je je wenden tot het Juridisch Loket.
Laat je je tijdens de tuchtprocedure ondersteunen door een gemachtigde, dan dient deze gemachtigde in Mijn SKJ een account aan te maken. De gemachtigde kan dan klikken op Account aanmaken tuchtrecht en vervolgens op Bestaande tuchtklacht.