Over registratie in het Kwaliteitsregister Jeugd
Op deze pagina vind je algemene informatie over registratie in het Kwaliteitsregister Jeugd. We vertellen je onder andere over de kosten van registratie, je registerpas, de VOG, uitschrijven en opnieuw inschrijven (herintreden).
Kosten
Aan je registratie in het Kwaliteitsregister Jeugd zijn kosten verbonden. Met jouw bijdrage bekostigen we de uitvoering van de registratie en de herregistratie en het tuchtrecht.
Tarief
Vanaf 1 januari 2022 is het tarief voor registratie in het Kwaliteitsregister Jeugd € 70,00 (vrij van btw) per jaar. Je moet dit bedrag voorafgaand aan de behandeling van je eerste registratieaanvraag betalen, het liefst via iDEAL. Word je niet geregistreerd, bijvoorbeeld omdat je dossier niet wordt goedgekeurd, dan krijg je een creditnota waarbij SKJ een bedrag van € 30,00 aan administratiekosten inhoudt. Ben je geregistreerd, dan krijg je jaarlijks een factuur.
Als je gaat herintreden betaal je naast het geldende tarief ook € 50,00 administratiekosten.
Korting bij automatische incasso
Je kunt een automatische incassomachtiging afgeven en zo je factuur betalen. Maak je gebruik van deze mogelijkheid dan krijg je € 5,00 korting.
Registerpas
Als je registratie bij het Kwaliteitsregister Jeugd is goedgekeurd krijg je een registerpas. De registerpas is 5 jaar geldig, gerekend vanaf de datum van (her)registratie. Op het pasje staat tot welke datum het geldig is. De registerpas geldt als bewijs van inschrijving in het Kwaliteitsregister Jeugd, zolang je voldoet aan de eisen voor (her)registratie.
Verzending registerpas
De registerpasjes worden eenmaal per maand verstuurd.
Registerpas verloren
Ben je je pasje kwijt, dan kun je voor € 5,00 een nieuw pasje bestellen. Klik hiervoor in Mijn SKJ op de button Mijn registerpas.
VOG
Bij je aanvraag voor registratie bij SKJ moet je een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) meesturen. SKJ vraagt om een VOG omdat psychologen, orthopedagogen, jeugdzorgwerkers en jeugdhulpverleners omgaan met privacygevoelige informatie en zich bezighouden met de zorg voor minderjarigen.
VOG AANVRAGEN
Heb je al een VOG?
Als je een VOG hebt van minder dan 3 maanden oud kun je die gebruiken bij je registratieaanvraag. Als peildatum houden wij de eerste indiendatum van je registratieaanvraag aan. Heb je geen VOG of is je VOG ouder dan 3 maanden, dan moet je een nieuwe aanvragen. Ben je vooraangemeld en stap je over naar de kamer Jeugd- en gezinsprofessionals? Dan kun je je VOG meenemen als hij niet ouder is dan 5 jaar en 3 maanden.
Wat voor VOG heb ik nodig?
Onderstaande VOG’s kun je gebruiken voor je registratie bij SKJ:
- een VOG waarvoor gescreend is op de nummers 12, 41, 43, 84, 85
- een VOG met een van de volgende screeningsprofielen:
- (buitengewoon) opsporingsambtenaar (25)
- vakantiegezinnen en adoptie (40)
- gezondheidszorg en welzijn van mens en dier (45)
- onderwijs (60)
- (gezins)voogd bij voogdijinstellingen, reclasseringswerker, raadsonderzoeker en maatschappelijk werker (75)
Onderstaande VOG’s zijn in sommige gevallen ook bruikbaar:
- juridische dienstverlening (55)
- beëdigd tolk/vertaler (80)
Voor deze VOG’s moet je kunnen aantonen dat de betreffende VOG je werk met de cliënt binnen het jeugddomein dekt. Doe je alleen werk op het gebied waar de VOG voor geldt? Dan is de VOG voldoende. Doe je daarnaast nog ander werk binnen het jeugddomein? Dan vragen we je om meer informatie en moet je ons laten weten wat voor werk je precies doet. Je werkgever kan dit dan met een verklaring onderbouwen.
Let op:
- ben je geregistreerd, dan mag een VOG mag nooit ouder zijn dan 5 jaar en 3 maanden, gerekend vanaf de eerste indiendatum van je registratie. Als je bent ingelogd, kun je bij Mijn VOG’s controleren hoe lang je VOG nog geldig is. Verloopt deze binnenkort? Vraag dan direct een nieuwe aan.
- SKJ accepteert geen buitenlandse VOG. Lees hier meer over het aanvragen van een VOG wanneer je in het buitenland woont.
Een VOG aanvragen
Een VOG aanvragen kan op 3 manieren:
- via je werkgever
- digitaal via skjeugd.mijnvogaanvraag.nl
Klik op de link en doorloop de stappen. Je betaalt € 4,50 aan mijnvogaanvraag.nl voor het indienen van jouw aanvraag. Is je aanvraag ingediend, dan ontvang je een mail van Dienst Justis met een unieke code om jouw VOG-aanvraag af te ronden. Daarna betaal je € 33,85 aan Justis voor je VOG. In totaal betaal je dus € 38,35. Je ontvangt de VOG per post. - direct bij de gemeente: gebruik dan dit aanvraagformulier.
Print het formulier uit, vul de gegevens op de eerste pagina in en dien het formulier in bij het stadhuis of stadsdeelkantoor van de gemeente waar je staat ingeschreven. De VOG kost € 41,35. Je betaalt dat bedrag als je het aanvraagformulier indient. Je ontvangt de VOG per post.
Sommige gemeenten accepteren het aanvraagformulier niet omdat er geen stempel van SKJ op staat. Screeningsautoriteit Justis zegt hierover dat een stempel gewenst is maar niet noodzakelijk, zolang het formulier ondertekend is door SKJ. Over het algemeen kunnen ook oudere aanvraagformulieren dan die op de website van Justis staat door de gemeente in behandeling worden genomen.
Meer informatie over de VOG vind je op de website van de Dienst Justis van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Buitenland
Werk je in Nederland, en woon je in het buitenland? Dan kun je je VOG niet bij de gemeente aanvragen en geldt een andere procedure. Kijk hiervoor op de website van Dienst Justis.
Uitschrijven uit het register
Wil je je registratie bij het Kwaliteitsregister Jeugd beëindigen? Zorg er dan voor dat je opzegging uiterlijk een maand voor de start van je nieuwe registratiejaar binnen is. Zeg je te laat op, dan loopt je registratie nog een jaar door.
Beëindigen registratie
Je registratie wordt automatisch met een jaar verlengd, tenzij je tijdig hebt opgezegd. Je registratie kan uitsluitend door jou schriftelijk worden opgezegd, tot uiterlijk een maand voor het begin van je nieuwe registratiejaar. Dit kan per post of per e-mail naar de administratie. Bij te late opzegging geldt de betalingsplicht tot en met het nieuwe registratiejaar.
Je krijgt per e-mail een schriftelijke bevestiging van je opzegging. Als je binnen 3 weken geen bevestiging hebt ontvangen, dan hebben we je opzegging misschien niet ontvangen. Neem in dat geval contact op met ons, bij voorkeur per e-mail naar de administratie.
Weet je het zeker?
Voordat je je registratie opzegt, moet je je realiseren dat je – mocht je je weer willen registreren – moet kunnen aantonen dat je je vak hebt bijgehouden. Zie Herintreden.
Doorhaling
Je registratie kan ook beëindigd worden als je de tuchtrechtmaatregel ‘Doorhaling’ opgelegd krijgt door het College van Toezicht of Beroep.
Schorsing
Ben je (voorwaardelijk) geschorst? Dan loopt je registratie gewoon door. Je verplichtingen blijven tijdens de schorsing onverkort in stand. Ook als je een berisping of een waarschuwing hebt gekregen, loopt je registratie door.
Verlopen registratie
Als je herregistratiedatum is bereikt en je voldoet niet aan de herregistratie-eisen, is je registratie verlopen. Je bent niet meer zichtbaar in het openbaar register, en je valt niet onder het tuchtrecht. Ook kun je geen werkzaamheden meer uitvoeren waarvoor een geregistreerd professional ingezet moet worden. Wil je je registratie beëindigen, stuur dan een opzeggingsmail naar de administratie, anders loopt de betalingsverplichting door.
Is je herregistratiedatum verlopen en je hebt wel op tijd een herregistratieverzoek ingediend, dan blijf je gewoon geregistreerd tot je verzoek is beoordeeld.
Herintreden
Ben je eerder geregistreerd geweest als jeugdzorgwerker, jeugd- en gezinsprofessional of gedragswetenschapper en wil je je opnieuw registreren? Dan kun je een verzoek tot herintreden doen . Om te kunnen herintreden moet je voldoen aan een aantal voorwaarden.
Herregistratie-eisen
In de periode voorafgaand aan je verzoek tot herintreden moet je aantonen dat je hebt voldaan aan de herregistratie-eisen voor je eerdere registratie. Dat wil zeggen dat je scholing en reflectie moet hebben gevolgd. Hoeveel punten dat moeten zijn is voor iedere professional anders. Dat is afhankelijk van de periode dat je geregistreerd bent geweest. Het zijn echter nooit meer punten dan je voor de totale herregistratieperiode kunt halen. Heb je voldoende activiteiten ontplooid, dan kun je je opnieuw registreren.
Onvoldoende punten
Komt je niet volledig aan het aantal benodigde punten? En heb je wel voldoende relevante en recente werkervaring? Dan kan voor jou een individueel herintredersprogramma worden opgesteld. De ontbrekende punten mogen in de nieuwe registratieperiode worden behaald. Dit zijn wel extra punten, dus die moeten worden behaald bovenop de geldende herregistratie-eisen voor jouw kamer.
Heb je geen relevante of recente werkervaring, dan kan het herintredersprogramma bestaan uit aanvullende scholing, vergelijkbaar met het maatwerktraject aanvullende scholing dat bij een hogeschool kan worden gevolgd (alleen voor jeugd- en gezinsprofessionals). De aanvullende scholing moet voorafgaand aan je nieuwe registratie gevolgd worden.
Nieuwe registratie
Bij herintreden betaal je naast het geldende tarief (nu € 70,00) ook € 50,00 administratiekosten. Je nieuwe registratie gaat in op de dag dat deze wordt goedgekeurd.
Via de button Herintreden in Mijn SKJ kun je een verzoek tot herintreden indienen. Meer informatie vind je in het registratiereglement. Kun je niet inloggen of ben je je wachtwoord vergeten, stuur dan een e-mail naar info@skjeugd.nl.
Registratiereglement
In het registratiereglement vind je de te volgen procedure om geregistreerd te zijn in een van de kamers van het Kwaliteitsregister Jeugd. In de bijlagen van het reglement zijn de specifieke eisen tot registratie en herregistratie beschreven.
Door inschrijving in het kwaliteitsregister val je onder het tuchtrecht van SKJ. Het doel hiervan is dat je, als geregistreerde jeugdprofessional, kunt worden beoordeeld op je professionele handelen en hiervan kunt leren. De hele beroepsgroep kan zo leren en zichzelf verbeteren. De kwaliteit van de dienstverlening verbetert hierdoor.
Je kunt het algemene registratiereglement hier bekijken.
De specifieke eisen voor registratie per kamer staan in de volgende bijlagen bij het registratiereglement:
Commissies registraties en heroverweging
De commissie registraties adviseert het bestuur over aanvragen tot inschrijving of herregistratie in het register. Een van de betrokken organisaties kan deel uitmaken van deze commissie. Bij de commissie heroverweging kun je bezwaar maken tegen een besluit omtrent je aanvraag tot (her)registratie.
Commissie registraties
Voldoe je aan de registratie-eisen dan wordt je aanvraag tot registratie ingewilligd. Je krijgt een bevestiging van je registratie en een registerpas. Voldoe je niet aan de registratie-eisen dan wordt je aanvraag niet ingewilligd. De commissie registraties laat je dat schriftelijk en gemotiveerd weten. De betaalde registratiekosten krijg je dan terug, met aftrek van gemaakte administratiekosten. De commissie registraties beoordeelt ook je verzoek tot herregistratie.
Commissie heroverweging
Binnen 6 weken na ontvangst van de beslissing om je registratie niet goed te keuren, kun je een verzoek tot heroverweging indienen. Ook als je verzoek tot herregistratie of accreditatie is afgewezen kun je dit verzoek indienen. De commissie heroverweging onderzoekt of je verzoek terecht is. Lees meer over de commissie heroverweging.