Coaching van ouders met financiële problematiek
Financiële problemen trekken een wissel op het executief functioneren van mensen. Internationaal onderzoek toont aan dat bij kinderen die opgroeien in een context van armoede- en schuldenproblematiek de ontwikkeling van de executieve functies gemiddeld genomen achterblijft. Als gevolg daarvan hebben ze op latere leeftijd meer moeite om doelgericht gedrag te vertonen. Dit houdt in meer moeite met zaken zoals goed ouderschap, werknemerschap, goed voor hun gezondheid zorgen en hun financiën adequaat beheren.
Ander onderzoek toont aan dat aanhoudende geldstress er bij volwassenen toe leidt dat ze minder goed in staat zijn om hun executieve functies in te zetten. Concreet betekent dit dat ouders die hun kinderen opvoeden in aanhoudende geldstress doorgaans meer bij de dag gaan leven, meer moeite hebben met het reguleren van hun gedrag en emoties, en vaker beslissingen nemen die de financiële problematiek juist in stand houden. Financiële problematiek gijzelt als het ware gezinnen en kan er op die manier aan bijdragen dat onveilige situaties blijven bestaan.
Het doel van de opleiding is om professionals bewust te maken van de wijze waarop financiële problematiek doorwerkt op gedrag bij zowel kinderen/jongeren, als ouders alsmede om de professionals te scholen in het bespreekbaar maken van de financiële problematiek en het motiveren van de ouders om de schuldenproblematiek aan te pakken (in het licht van de belangen die het daar vaak minder bij heeft).