Ik wil een klacht indienen
Wie een jeugdprofessional inschakelt, moet ervan op aan kunnen dat de dienstverlening voldoet aan de kwaliteitseisen. Een jeugdprofessional dient te handelen volgens de professionele standaard (de gedrags- en beroepsregels) die voor hem of haar geldt. SKJ zorgt ervoor dat iedereen die is ingeschreven in het kwaliteitsregister zich onderwerpt aan het Tuchtreglement.
Ben je niet tevreden over het handelen van een jeugdprofessional, dan kun je een klacht indienen bij het College van Toezicht van SKJ. Daarmee start je een tuchtrechtelijke procedure. Ook het is het mogelijk om een klacht in te dienen namens een instelling.
Je kunt alleen een klacht indienen tegen een jeugdprofessional die geregistreerd is in het register van SKJ. Hieronder valt in ieder geval een:
- jeugdzorgwerker
- jeugd- en gezinsprofessional
- (ortho)pedagoog
- kinder- en jeugdpsycholoog
- raadsonderzoeker
Openbaar register
De geregistreerde professional is terug te vinden in het openbaar register. Een professional die niet in het register te vinden is, is niet geregistreerd. In sommige gevallen zijn de getoonde registratiedata nog niet compleet. Heb je de professional gevonden, maar twijfel je over de registratiedatum? Stuur dan een mail naar tuchtrecht@skjeugd.nl, vermeld hierin naam en registratienummer van de professional, en de exacte registratiedatum wordt voor je uitgezocht.
Waarover kun je klagen?
Je kunt klagen over de gedragingen van de individuele jeugdprofessional die onder de tuchtnormen van de beroepsgroep vallen. De klacht moet dus altijd over beroepsmatig handelen gaan. Hieronder vind je enkele voorbeelden.
- De jeugdprofessional informeert de ouders niet over het kind.
- Er wordt geen inzage gegeven in de contactjournaals of het dossier.
- Informatie wordt niet vertrouwelijk behandeld.
Ook de Inspectie Jeugdzorg kan een tuchtklacht indienen bij een van de tuchtcolleges.
Hoe kun je een klacht indienen?
Vanaf 18 december 2018 is het alleen nog mogelijk om digitaal een klacht in te dienen. Klik op onderstaande link voor het digitale formulier.
Klachtenformulier/klaagschriftLet op: de klacht wordt direct na indiening opengesteld voor de beklaagde jeugdprofessional. De inhoud van de klacht en de bijlagen komen geheel voor rekening van de klager.
Openbaar register
De geregistreerde professional is terug te vinden in het openbaar register. Een professional die niet in het register te vinden is, is niet geregistreerd. In sommige gevallen zijn de getoonde registratiedata nog niet compleet. Heb je de professional gevonden, maar twijfel je over de registratiedatum? Stuur dan een mail naar tuchtrecht@skjeugd.nl, vermeld hierin naam en registratienummer van de professional, en de exacte registratiedatum wordt voor je uitgezocht.
Heb je hulp nodig?
Het is niet altijd makkelijk om een tuchtklacht over een jeugdprofessional duidelijk op papier te zetten. Een klacht maakt vaak veel emoties los. Bijvoorbeeld omdat een jeugdprofessional over jouw kinderen beslissingen heeft genomen waar je het niet mee eens bent. Daardoor kan het soms moeilijk zijn om bij de kern van de zaak te blijven.
Maar het is voor iedere betrokken partij wel belangrijk om de klacht zo helder en duidelijk mogelijk te omschrijven. De feiten en de exacte periode waarover de klacht gaat, moeten daarbij ook vermeld worden. Is jouw klacht goed omschreven, dan kan deze sneller in behandeling worden genomen. Daarom heeft SKJ drie voorbeelden van klachten op een rij gezet. Het eerste voorbeeld is een goed ingediende klacht. De twee voorbeelden daarna zijn klachten die niet goed zijn ingediend. Daarbij wordt uitgelegd waarom de eerste klacht wel voldoet en de laatste twee klachten niet.
BEKIJK HIER DE VOORBEELD KLACHTEN
Maar je kunt hierbij natuurlijk ook (juridische) hulp inschakelen. Een vertrouwenspersoon van AKJ biedt gratis ondersteuning bij het indienen of aanpassen van jouw tuchtklacht. Je kunt ook terecht bij een jurist van jouw eventuele rechtsbijstandsverzekering of een advocaat.
Wanneer je je tijdens de tuchtprocedure laat ondersteunen door een gemachtigde, dient deze gemachtigde een account aan te maken. De gemachtigde kan dan klikken op ‘Account aanmaken tuchtrecht’ en vervolgens op ‘Bestaande tuchtklacht’.
De kosten van rechtsbijstand komen doorgaans voor eigen rekening, omdat van je verwacht wordt dat je zelf een klacht kunt indienen. Voor meer informatie over door de overheid gesubsidieerde rechtsbijstand kan je je wenden tot het Juridisch Loket.
Bemiddeling
Aan partijen kan worden gevraagd of zij open staan voor bemiddeling. Dit wordt eerst voorgesteld aan degene die een klacht heeft, en vervolgens aan de jeugdprofessional. Een voordeel van bemiddeling is dat, als het slaagt, de afhandeling van de klacht sneller gaat. Bovendien kan het de verhouding tussen partijen aanzienlijk verbeteren.
Als beide partijen willen meewerken aan bemiddeling wordt de tuchtrechtelijke behandeling van de klacht opgeschort. Vervolgens wordt in overleg een afspraak gemaakt met de SKJ-bemiddelaar. Die afspraak is op neutraal terrein en in de buurt van de woonplaats van de klager. De bemiddelaar houdt meestal eerst afzonderlijke gesprekken met klager en beklaagde. Als een oplossing bespreekbaar en haalbaar lijkt, volgt een gezamenlijk gesprek. Het doel is dat in dat gesprek een oplossing wordt gevonden. Soms volgt er nog een bijeenkomst.
Als partijen het eens zijn, zet de SKJ-bemiddelaar de afspraken op papier. Een samenvatting daarvan komt geanonimiseerd op de website van SKJ. Als een van beide partijen niet wil meedoen of als partijen er toch niet uitkomen, dan stopt de bemiddeling. Bemiddeling is altijd vrijwillig. Als bemiddeling niet slaagt, neemt het college de klacht in behandeling. Wat tijdens de bemiddeling besproken is, wordt daarbij niet gebruikt. Bemiddeling is altijd vertrouwelijk.
Het College van Toezicht
Het College van Toezicht is een onafhankelijk college. Het bestaat uit een voorzitter en een lid, beiden met een juridische achtergrond, en uit leden uit de beroepsgroep van de aangeklaagde jeugdprofessional. Het college oordeelt of de jeugdprofessional volgens de geldende normen heeft gehandeld.
Het college kan een klacht gegrond, ongegrond of niet-ontvankelijk verklaren. Voorbeelden van niet-ontvankelijke klachten zijn:
- klachten over niet-geregistreerde personen of over een organisatie
- klachten over gedragingen van vóór de registratiedatum van de jeugdprofessional
Hoelang duurt de behandeling van mijn klacht?
In de tuchtprocedure gelden vaste termijnen voor de reacties van zowel betrokkenen als SKJ. Hierdoor krijgt de procedure een vast tijdsverloop. Zo is het voor iedereen duidelijk hoe lang de behandeling van de klacht ongeveer zal duren.
De behandeling van iedere tuchtklacht is tegelijk maatwerk. Daarom is er in bijzondere gevallen de mogelijkheid om een termijn te verlengen. SKJ streeft ernaar klachten binnen zes maanden te behandelen. Dat is niet altijd mogelijk.
Voorportaal
Als een tuchtklacht wordt ingediend, wordt er een eerste toetsing gedaan: het ‘voorportaal’. Meer lezen over het voorportaal.
Hoorzitting
Als de klacht tijdens een hoorzitting wordt behandeld, ontvang je een uitnodiging om naar het kantoor van SKJ in Bilthoven te komen. De hoorzitting is niet openbaar. Je kunt wel iemand meenemen die je tot steun kan zijn tijdens de hoorzitting. Ook kun je een vertrouwenspersoon of jurist meenemen. Een advocaat die optreedt als gemachtigde hoeft geen machtiging te overleggen. In alle gevallen moeten wel de namen van tevoren worden doorgegeven aan SKJ.
Bij SKJ word je ontvangen door een medewerker van het bureau. Je kunt in een andere ruimte wachten dan de wederpartij. Aan het begin van de hoorzitting stelt de voorzitter iedereen voor. Daarna krijg jij het woord. Vervolgens krijgt de jeugdprofessional het woord. Tussendoor mogen alle leden van het college vragen stellen. Aan het einde van de zitting krijg je nog één keer het woord als je dat wilt. De hoorzitting duurt maximaal 45 minuten.
Na de hoorzitting beraden de leden van het college zich over de beslissing.
Klik op onderstaande afbeelding om te zien hoe een hoorzitting verloopt.
Huisregels voor bezoekers
Voor bezoekers van een hoorzitting zijn regels opgesteld: Huisregels voor bezoekers.
Beslissing
Het College van Toezicht neemt een beslissing. Die wordt uiterlijk zes weken na de hoorzitting schriftelijk per aangetekende post aan jou en de jeugdprofessional verzonden. Een geanonimiseerde versie van de beslissing en een samenvatting daarvan komen op de website van SKJ.
Ben je het niet eens met de beslissing, dan kun je binnen acht weken beroep instellen bij het College van Beroep.
Als het college een klacht gegrond vindt, kan het een van de volgende maatregelen opleggen: waarschuwing, berisping, voorwaardelijke schorsing, schorsing, doorhaling of ontzegging van het recht opnieuw in het register te worden ingeschreven.
Als een maatregel – behalve een waarschuwing – wordt opgelegd en de beslissing onmiddellijk van kracht of definitief geworden, dan wordt daarvan een aantekening geplaatst in het register. De werkgever van de beklaagde wordt in dat geval ook geïnformeerd en ontvangt een afschrift van de beslissing. Hierin worden de namen en hoedanigheden weggelaten van degenen die verder bij de klacht betrokken zijn. Het bestuur van SKJ kan daarnaast besluiten een geanonimiseerde versie van de beslissing in enkele vakbladen te plaatsen, zodat beroepsgenoten ervan kunnen leren.
Tuchtrecht vs klachtrecht
In de folder Verschil klachtrecht en tuchtrecht in de jeugdzorg leggen de drie beroepsverenigingen in de jeugdzorg het verschil uit tussen klachtrecht en tuchtrecht aan de hand van een eenvoudige casus. Deze folder is bedoeld voor professionals in de jeugdzorg, met name jeugdzorgwerkers (jeugd- en gezinsprofessionals) en gedragswetenschappers.
Brochure over verschil klachtrecht en tuchtrecht in de jeugdzorg