Supervisie voor master-orthopedagogen

Met supervisie wordt het persoonlijke leerproces van een supervisant onder begeleiding van een supervisor bedoeld. Supervisie is gericht op het leren reflecteren op het eigen professioneel handelen. Daarbij komen de volgende aspecten aan de orde:

  • de beleving van het eigen functioneren en handelen
  • beroepsethische aspecten
  • de eigen waarde-opvattingen en bedoelingen die richting geven aan het handelen
  • het emotionele proces tussen professional en cliënt
  • het vermogen om de relatie met de cliënt te hanteren in dienst van de behandeling

Je mag met je supervisor geen directe werkrelatie hebben, je supervisor mag niet je leidinggevende zijn en jij en je supervisor mogen geen familie zijn. Supervisie voor master-orthopedagogen wordt gegeven door een supervisor op postmasterniveau. Dat is een erkend NIP/NVO-supervisor, een postmaster geregistreerde professional bij SKJ, een professional met een registratie NVO-OG of K&J NIP, of een GZ-psycholoog, met minimaal 5 jaar werkervaring als zodanig. Denk je erover het opleidingstraject tot postmaster-orthopedagoog te gaan volgen, kies dan alvast voor een supervisor uit het supervisorenregister van NIP of NVO, zodat je supervisie kan meetellen voor het opleidingstraject.

Download: Algemene definities werkbegeleiding, supervisie en intervisie
Download: Registratiecriteria orthopedagogen

Intervisie voor master-orthopedagogen

Bij intervisie gaat het niet zozeer om de pasklare oplossingen, adviezen of tips. Het gaat juist om het bekijken van jouw professioneel functioneren. Daardoor kun je waar nodig je eigen visie op zaken herzien. Reflectie in het algemeen betekent niet het zoeken van antwoorden, maar het stellen van vragen. Met die vragen kunnen verbindingen gelegd worden tussen het feitelijke beroepsmatig handelen, het persoonlijk ervaren van dat handelen en het achterliggende systeem van opvattingen, kennis, inzichten en werkwijzen.

De intervisiegroep moet uit 3 tot 8 personen bestaan die allemaal werkzaam zijn in orthopedagogiek met een primaire oriëntatie op het terrein van kinderen en jeugdigen. Aandachtspunten zijn:

  • er moet een duidelijke agenda zijn
  • er is een vaste frequentie van de bijeenkomsten; minimaal 3 per jaar
  • onderdeel van de agenda kan de uitwisseling van actuele informatie over orthopedagogiek zijn
  • er wordt geanonimiseerde casuïstiek ingebracht
  • er moeten notulen worden gemaakt
  • per bijeenkomst wordt de aanwezigheid bijgehouden
  • van elke bijeenkomst wordt in samenvatting verslag gedaan van wat is besproken. Bij het verslag zit een ondertekende presentielijst.

Download: Algemene definities werkbegeleiding, supervisie en intervisie
Download: Richtlijn intervisie masters

Intervisie voor postmaster-orthopedagogen

Intervisie is gericht op de professionele ontwikkeling. Bij deze vorm staat systematische reflectie op eigen en andermans functioneren centraal. Het doel is meer inzicht te krijgen in je eigen professioneel functioneren. Intervisie voor postmaster-pedagogen is een collegiale werkvorm. Er is meestal geen begeleiding.

Reflectie betekent niet het zoeken van pasklare antwoorden of oplossingen, adviezen en tips, maar juist op het problematiseren van het professioneel functioneren, waardoor waar nodig het herzien van de eigen visie mogelijk wordt. De vaardigheid tot reflecteren is daarbij een voorwaarde. Reflectie betekent niet het zoeken van antwoorden, maar het stellen van vragen. Met die vragen kunnen verbindingen gelegd worden tussen het feitelijke beroepsmatig handelen, het persoonlijk ervaren van dat handelen en het achterliggende systeem van opvattingen, kennis, inzichten en werkwijzen.

De intervisiegroep moet uit 3 tot 8 personen bestaan die allemaal werkzaam zijn op het gebied van de orthopedagogiek ofwel direct aanverwante gebieden met een primaire oriëntatie op het terrein van kinderen en jeugdigen. Aandachtspunten zijn:

  • er moet een duidelijke agenda zijn
  • er is een vaste frequentie van de bijeenkomsten; minimaal 3 per jaar
  • onderdeel van de agenda kan de uitwisseling van actuele informatie over orthopedagogiek zijn
  • er wordt geanonimiseerde casuïstiek ingebracht
  • van elke bijeenkomst wordt in samenvatting verslag gedaan van wat is besproken. Bij het verslag zit een ondertekende presentielijst.

Download: Algemene definities werkbegeleiding, supervisie en intervisie
Download: Voorwaarden intervisie postmasters