Herregistratie
Reflectie
Wat wordt bedoeld met intervisie voor postmaster-orthopedagogen

Intervisie is gericht op de professionele ontwikkeling. Bij deze vorm staat systematische reflectie op eigen en andermans functioneren centraal. Het doel is meer inzicht te krijgen in je eigen professioneel functioneren. Intervisie voor postmaster-pedagogen is een collegiale werkvorm. Er is meestal geen begeleiding.

Reflectie betekent niet het zoeken van pasklare antwoorden of oplossingen, adviezen en tips, maar juist op het problematiseren van het professioneel functioneren, waardoor waar nodig het herzien van de eigen visie mogelijk wordt. De vaardigheid tot reflecteren is daarbij een voorwaarde. Reflectie betekent niet het zoeken van antwoorden, maar het stellen van vragen. Met die vragen kunnen verbindingen gelegd worden tussen het feitelijke beroepsmatig handelen, het persoonlijk ervaren van dat handelen en het achterliggende systeem van opvattingen, kennis, inzichten en werkwijzen.

De intervisiegroep moet uit 3 tot 8 personen bestaan die allemaal werkzaam zijn op het gebied van de orthopedagogiek ofwel direct aanverwante gebieden met een primaire oriëntatie op het terrein van kinderen en jeugdigen. Aandachtspunten zijn:

  • er moet een duidelijke agenda zijn
  • er is een vaste frequentie van de bijeenkomsten; minimaal 3 per jaar
  • onderdeel van de agenda kan de uitwisseling van actuele informatie over orthopedagogiek zijn
  • er wordt geanonimiseerde casuïstiek ingebracht
  • van elke bijeenkomst wordt in samenvatting verslag gedaan van wat is besproken. Bij het verslag zit een ondertekende presentielijst.

Download: Algemene definities werkbegeleiding, supervisie en intervisie
Download: Voorwaarden intervisie postmasters

Wat wordt bedoeld met supervisie voor master-orthopedagogen?

Met supervisie wordt het persoonlijke leerproces van een supervisant onder begeleiding van een supervisor bedoeld. Supervisie is gericht op het leren reflecteren op het eigen professioneel handelen. Daarbij komen de volgende aspecten aan de orde:

  • de beleving van het eigen functioneren en handelen
  • beroepsethische aspecten
  • de eigen waarde-opvattingen en bedoelingen die richting geven aan het handelen
  • het emotionele proces tussen professional en cliënt
  • het vermogen om de relatie met de cliënt te hanteren in dienst van de behandeling

Je mag met je supervisor geen directe werkrelatie hebben, je supervisor mag niet je leidinggevende zijn en jij en je supervisor mogen geen familie zijn. Supervisie voor master-orthopedagogen wordt gegeven door een supervisor op postmasterniveau. Dat is een erkend NIP/NVO-supervisor, een postmaster geregistreerde professional bij SKJ, een professional met een registratie NVO-OG of K&J NIP, of een GZ-psycholoog, met minimaal 5 jaar werkervaring als zodanig. Denk je erover het opleidingstraject tot postmaster-orthopedagoog te gaan volgen, kies dan alvast voor een supervisor uit het supervisorenregister van NIP of NVO, zodat je supervisie kan meetellen voor het opleidingstraject.

Download: Algemene definities werkbegeleiding, supervisie en intervisie
Download: Registratiecriteria orthopedagogen

Moet ik casusverslagen maken?

Het voldoen aan de eis van casus- en/of reflectieverslagen is een algemene eis die geldt voor iedereen, ook als dit niet staat vermeld in het studieadvies.

Psychologen
Aan het einde van het twr-opleidingstraject moet je 1 diagnostiekcasusverslag en 1 behandel/begeleidingsverslag (of een gecombineerde casus) indienen, vergezeld van een ingevuld beoordelingsformulier. Het staat de registratiecommissies vrij meer verslagen op te vragen wanneer daar aanleiding toe is. Voor nu van belang: de commissie toetst de casus aan het niveau waaraan een psycholoog op postmasterniveau moet kunnen voldoen. Wanneer je weinig ervaring hebt met het schrijven van dit soort verslagen kan het dus raadzaam zijn om gedurende het traject al enkele casusverslagen op te stellen en te bespreken met je supervisor alvorens 1 casus in te dienen bij de commissie.

Documenten:

Orthopedagogen
Aan het einde van het twr-traject moet je 1 geïntegreerde gevalsbeschrijving (GGB) en 1 integraal reflectieverslag (IRV) indienen samen met een ingevulde supervisieverklaring waarop de supervisor akkoord gaat met beide verslagen. Beide verslagen worden door de registratiecommissie beoordeeld. Het staat de commissie vrij om vragen te stellen naar aanleiding van jouw verslagen en/of om een aanvulling te vragen. Tevens heeft de registratiecommissie de mogelijkheid om een of beide verslagen af te keuren als deze niet voldoen aan de eisen en niet van voldoende niveau zijn. Pas als beide verslagen zijn goedgekeurd kan je geregistreerd worden op postmasterniveau bij SKJ.

Documenten:

Waar vind ik de formulieren die ik nodig heb om supervisie en werkervaring in te dienen?

De benodigde formulieren vind je in jouw dossier in Mijn SKJ. Wanneer je werkervaring of een supervisietraject gaat toevoegen, kan je hier de benodigde verklaring downloaden. Nadat je deze hebt ingevuld, kan je de verklaring bij de betreffende activiteit uploaden in jouw dossier.

Wat wordt bedoeld met intervisie voor master-orthopedagogen?

Bij intervisie gaat het niet zozeer om de pasklare oplossingen, adviezen of tips. Het gaat juist om het bekijken van jouw professioneel functioneren. Daardoor kun je waar nodig je eigen visie op zaken herzien. Reflectie in het algemeen betekent niet het zoeken van antwoorden, maar het stellen van vragen. Met die vragen kunnen verbindingen gelegd worden tussen het feitelijke beroepsmatig handelen, het persoonlijk ervaren van dat handelen en het achterliggende systeem van opvattingen, kennis, inzichten en werkwijzen.

De intervisiegroep moet uit 3 tot 8 personen bestaan die allemaal werkzaam zijn in orthopedagogiek met een primaire oriëntatie op het terrein van kinderen en jeugdigen. Aandachtspunten zijn:

  • er moet een duidelijke agenda zijn
  • er is een vaste frequentie van de bijeenkomsten; minimaal 3 per jaar
  • onderdeel van de agenda kan de uitwisseling van actuele informatie over orthopedagogiek zijn
  • er wordt geanonimiseerde casuïstiek ingebracht
  • er moeten notulen worden gemaakt
  • per bijeenkomst wordt de aanwezigheid bijgehouden
  • van elke bijeenkomst wordt in samenvatting verslag gedaan van wat is besproken. Bij het verslag zit een ondertekende presentielijst.

Download: Algemene definities werkbegeleiding, supervisie en intervisie
Download: Richtlijn intervisie masters

Hoe weet ik of mijn supervisor erkend is door NIP of NVO?

De supervisie moet worden gevolgd bij een door NIP of NVO erkende supervisor.
Bij het NIP gaat het om supervisoren die zijn opgenomen in het bestand van supervisoren Kinder- en Jeugdpsycholoog. Raadpleeg hiervoor het supervisorenbestand op de website van het NIP. Het kan zijn dat je jouw supervisor niet vindt in de lijst, maar dat hij of zij toch opgenomen is in het bestand. Je kan dit verifiëren door een mail te sturen aan info@psynip.nl met de naam en het registratienummer van je supervisor.
Bij de NVO gaat het om supervisoren die zijn opgenomen in het bestand supervisor orthopedagoog generalist. Dit bestand kan je vinden op de website van de NVO.
Is je supervisor niet opgenomen in het bestand van supervisoren K&J NIP of NVO OG? Hij of zij kan het supervisorschap aanvragen bij NIP of NVO.

Wat is reflectie?

Bij reflectie staat jouw professionele handelen centraal. Reflectie is gericht op jouw individuele vakinhoudelijke ontwikkeling. Het gaat dus bij reflectie niet om het proces van de cliënt maar om het proces van de hulpverlener. En daarnaast om kennis en kunde – de theoretische bagage en inzichten die het handelen van de hulpverlener expliciet maken.