Professioneel toezicht | wijziging klachtformulier
Met de komst van professioneel toezicht is er ook voor gekozen om het klachtformulier te vereenvoudigen. Hierdoor is het niet langer nodig om een uitgebreid gedocumenteerde klacht met onderbouwing in te dienen.
Klachten kunnen sinds een jaar worden ingediend middels een eenvoudig webformulier. Dit heeft geleid tot een toename van het aantal ingediende klachten, maar het aantal ‘niet-ontvankelijke’ klachten bleef onverminderd hoog. Door observaties en feedback hebben we het afgelopen jaar het klachtformulier op verschillende punten gewijzigd. Op basis van een analyse van alle in 2023 ingediende klachten is het klachtformulier sinds 18 december jl. aangepast. Uit de analyse is gebleken dat meer dan de helft van de klachten ‘niet-ontvankelijk’ is verklaard door het voorportaalcollege. Er is onderzocht wat hiervan de reden was en of het mogelijk was om het klachtformulier te verbeteren. Dit heeft geleid tot de volgende aanpassingen:
- De vragen op het formulier zijn duidelijker geformuleerd, zodat voor klagers helder is welke informatie we precies nodig hebben.
- De invulpagina voor een klachtonderdeel is gewijzigd, zodat het duidelijker is welke informatie over de klacht gegeven moet worden.
- Na de klachtinformatie wordt nu gevraagd naar een korte beschrijving van de relevante achtergrondinformatie.