Bemiddeling
Voor een klacht in behandeling wordt genomen, vragen wij aan beide partijen of zij open staan voor bemiddeling, ook wel mediation genoemd. Dat stellen we eerst voor aan de indiener van de klacht en vervolgens aan jou als betrokken jeugdprofessional. Bemiddeling is altijd vrijwillig.
Als de bemiddeling slaagt, gaat de afhandeling van de klacht sneller. Bovendien kan zo’n ‘gezamenlijke oplossing’ de verhouding tussen partijen aanzienlijk verbeteren.
Als zowel de indiener van de klacht als jij aan bemiddeling willen meewerken, wordt de behandeling van de klacht opgeschort. Vervolgens maken we in overleg een afspraak met de mediator. Die afspraak is op neutraal terrein en in de buurt van de woonplaats van de klager.
Meestal houdt de bemiddelaar eerst afzonderlijke gesprekken met jou en met de klager. Lijkt een oplossing bespreekbaar en haalbaar, dan volgt een gezamenlijk gesprek. Het doel is dat er in dat gesprek een oplossing wordt gevonden. Soms volgt er nog een bijeenkomst.
Worden de partijen het eens, dan zet de mediator de afspraken op papier. Een samenvatting daarvan komt geanonimiseerd op de website van SKJ te staan.
Als een van beide partijen niet aan de bemiddeling wil meedoen of als de partijen er toch niet uitkomen, dan stopt de bemiddeling. De klacht wordt dan alsnog in behandeling genomen.
De bemiddeling is altijd vertrouwelijk. Zaken die tijdens de bemiddeling besproken zijn, kunnen niet gebruikt worden bij de tuchtrechtelijke behandeling van de klacht.